Objawy niestrawnosci, poprzedzajace zóltaczke

Objawy niestrawności, poprzedzające żółtaczkę, nie mają według Lewkowicza żadnego patogenetycznego znaczenia w jej powstaniu. Są one wyrazem ogólnego zakażenia koloidowego albo zajęcia zapalnego wątroby, żołądka, jelit i trzustki. Gośćcowe zapalenie wątroby może przebiegać jako sprawa klinicznie nieuchwytna albo jako sprawa bezżółtaczkowa, to znów jako ciężka choroba gorączkowa, połączona z mniej lub więcej gwałtownymi objawami niestrawności, wreszcie jako zapalenie przechodzące w ostry lub podostry zanik wątroby, wiodący do jej marskości objawy. W doświadczeniach na ludziach stwierdzono, że okres wylęgania w żółtaczce wirusowej A (od czasu zakażenia do pojawienia się żółtaczki, która jednak nie jest pierwszym objawem choroby) może trwać od 12 do 50 dni, a w postaci B od 56 do 180 dni. Obraz kliniczny ostrego miąższowego zapalenia wątroby jest zasadniczo ten sam, gdyż różnica zależna od przyczyny, dotyczy tylko niewielu szcze gółów (p. rozpoznanie różnicowe) ostre ropne zapalenie miąższowe wątroby rozpoczyna się najczęściej zaburzeniem żołądkowo-jelitowym l w postaci utraty łaknienia, nawet wstrętu do pokarmów, odbijania się, nudności, nieraz wymiotów, wzdęcia brzucha, biegunki lub zaparcia stolca. Tym dolegliwościom towarzyszą zazwyczaj bóle w prawym podbrzeżu czasami także w dołku sercowym, przeważnie tępe, ściskające, rzadko tyli o dochodzące do stopnia kolki, mianowicie wtedy, gdy nastąpi szybkie powiększenie wątroby. Nieraz chorzy uskarżają się także na ogólne osłabienie, bóle głowy, znużenie, czasami na gorączkę, bóle w mięśniach i stawach. Sami chorzy uzależniają powstanie choroby przeważnie od błędu dietetycznego. Nieraz jednak początkowe objawy są tak słabo wyrażone, że chory nie nadaje im żadnego znaczenia i za początek choroby uważa pojawienie się żółtaczki. [hasła pokrewne: nietrzymanie moczu, biedronka gazetka, Ginekolog Opole ]